Het maken van programma’s wordt ook steeds verder verduurzaamd. AVROTROS heeft daartoe de hulp ingeroepen van een expert op het gebied van duurzaam produceren. Zij heeft meegelopen op de sets van diverse programma’s en is met een lijst van verbeterpunten gekomen. Over het aantal draaiboeken dat standaard werd uitgeprint bijvoorbeeld, over plasmaschermen die aanstaan terwijl ze niet in beeld zijn, en over het recyclen van decorstukken bijvoorbeeld. In 2019 worden de in 2018 opgedane ervaringen en de daaruit voortvloeiende tips verder onder de loep genomen en geïmplementeerd.
Via het interne digitale informatiesysteem (intranet) houdt de organisatie alle medewerkers op de hoogte van nieuws en kunnen medewerkers ideeën aan het bedrijf terugkoppelen – al gebeurt dat vooral in de wandelgangen. Deze wandelgangen strekken zich inmiddels uit tot buiten het pand. Zo leidde een gesprek met de coördinator van VondelCS, het media- en cultuurlab van AVROTROS in het Amsterdamse Vondelpark, direct tot maatregelen wat betreft voedselverspilling én is het plan opgevat om een structurele verbinding aan te gaan voor het uitwisselen van duurzame ideeën. Ook andere partijen in de directe omgeving is het niet ontgaan dat AVROTROS duurzaamheid hoog op de agenda heeft gezet. Een voorbeeld is het duurzaamheidsplatform Hilversum100, dat bij AVROTROS aanklopte voor een interview over duurzame initiatieven.
Een duurzame bedrijfsvoering valt en staat bij een duurzame relatie met de medewerkers. AVROTROS houdt de ambitie om de beste werkgever in de media te zijn en werkt hard aan een gezond en duurzaam werkklimaat voor de medewerkers. Arbeidsomstandigheden, veiligheid, geestelijke en fysieke gezondheid, ontwikkeling en opleiding zijn belangrijke aandachtspunten waarbij wordt gestreefd naar continue verbetering (zie ook Sociaal verslag).
Om een hogere betrokkenheid van het personeel bij baan en functie-inhoud te creëren heeft AVROTROS een vitaliteitsbeleid ontwikkeld dat de voorgaande jaren is geïmplementeerd. Zo heeft AVROTROS zogenaamde ‘fitmaanden’ georganiseerd, waarbinnen het personeel diverse korte workshops kon volgen. Een soort ‘proeverij’, om de dialoog op gang te brengen en personeel te stimuleren zichzelf te blijven ontwikkelen. Dit uit zich onder meer in hoge waarderingscijfers van AVROTROS als werkgever en een laag ziekteverzuim. In 2018 heeft AVROTROS het fietsplan geherintroduceerd. Met deze regeling, waarbij werknemers via een fiscaal aantrekkelijke regeling een fiets kunnen aanschaffen, willen we mensen stimuleren vaker de fiets te pakken. Ook bood AVROTROS het personeel de gelegenheid om (een gedeelte van) het kerstgeschenk te doneren aan een goed doel. In 2018 is toegevoegd dat cadeaubonen waarvan door werknemers niet binnen de gestelde termijn gebruik werd gemaakt, automatisch werden omgezet in een donatie. Maatschappelijke bewustwording is niet alleen iets wat AVROTROS in haar programmering uitdraagt, het wordt ook op het personeel overgebracht.