Innovatie

Verbeelding en vooruitgang

Nieuwe wegen, nieuwe mogelijkheden

AVROTROS heeft de ambitie om als innovatieve omroep in de voorhoede van de technische ontwikkelingen mee te lopen en een venster te zijn voor verbeelding en vooruitgang. De omroep wil een breed publiek informeren over het innoverend vermogen in Nederland en de invloed van innovatie op het dagelijks leven. Een ambitie die steeds sterker wordt waargemaakt en waarbinnen tevens innovatief moet worden omgesprongen met de veranderingen in het mediagebruik.

AVROTROS heeft aandacht voor vernieuwing en innovatie en maakt optimaal gebruik van nieuwe technologieën. Die voeren wat betreft de distributie van content dan ook steeds meer de boventoon en dat zal naar verwachting de komende tijd alleen maar verder doorontwikkelen. Om met name de doelgroep jonger dan 35 jaar goed te kunnen bereiken, moet verder worden gekeken dan de traditionele kanalen. Nieuwe programma’s worden zoveel mogelijk al vanaf de start crossmediaal ingezet, maar ook bestaande programma’s krijgen op deze manier een verdiepingslaag. Denk aan de manier waarop de Radar- en EenVandaag-platforms worden ingezet voor de verrijking van de programma’s via panels en de vorming van een community. Of hoe de combinatie van een app en social media een programma als Wie is de Mol? naar een hoger plan heeft getild. Of hoe het transmediale karakter van Flikken Rotterdam de passieve kijker heeft omgevormd tot actieve speurder. Omdat het steeds belangrijker wordt om alle doelgroepen te blijven bereiken, ontwikkelt AVROTROS ook een non-lineaire programmering. Denk hierbij aan succesvolle podcasts als Beethoven is meer dan een hond en web-only series als De slet van 6 VWO.