De Raad van Toezicht komt jaarlijks vijfmaal bijeen. Verder bezoeken de leden van de Raad van Toezicht de vergaderingen van de Verenigingsraad. Afzonderlijk en incidenteel bezoeken zij ook regiocommissievergaderingen en programmatische events van AVROTROS. Een keer per jaar heeft de gehele Raad van Toezicht een overleg met de Ondernemingsraad.
De vergaderingen van de Raad van Toezicht worden bijgewoond door de leden van de Directie. Voorafgaand worden deze vergaderingen kort voorbesproken door de leden van de Raad van Toezicht, zonder aanwezigheid van de leden van de Directie. Ook de jaarlijkse interne evaluatie is buiten aanwezigheid van de leden van de Directie.
De vijf reguliere vergaderingen van de Raad van Toezicht hebben de volgende vaste agendapunten:
– Inkomende en verzonden stukken
– Bespreking van de kwartaalrapportages van de Directie over de algemene gang van zaken bij AVROTROS
– Financiële ontwikkeling (realisatie ten opzichte van begroting)
– Kijk- en luistercijfers
– Verenigingsactiviteiten
– Lopende juridische procedures
– Verloop van het contact met het Commissariaat voor de Media
– Naleving wet- en regelgeving, ook als uitdrukking van een organisatiecultuur die is gericht op de vervulling van de publieke media-opdracht
– Actuele ontwikkelingen in het mediabeleid van de overheid
De Raad van Toezicht heeft in 2018, mede op basis van presentaties door de Directie, regelmatig gesproken over actuele trends in het medialandschap die leiden tot strategische vragen inzake de toekomst van AVROTROS, de publieke omroep en het Nederlandse mediabestel.
Meer en meer wordt duidelijk dat de platformeconomie doordringt tot het medialandschap. Aan de productiezijde is een sterke groei van media-aanbod waarneembaar, zowel in longform (lineaire televisieprogramma’s) als in shortform (kleine blokjes op online platforms). Aan de ontvangstzijde daalt lineaire kijktijd en groeit online kijktijd, vooral bij jongere generaties. Ook zijn er veranderingen in online kijkgedrag: dat wordt meer en meer interactief, community-vormend, et cetera. Verder blijkt dat internationale superplatforms als Netflix, Amazon en YouTube een steeds groter mediatijdaandeel verwerven. Deze partijen bundelen hun aanbod in playlists naar persoonlijke behoeften van kijkers. De reclamebestedingen van adverteerders verschuiven van traditionele lineaire kanalen naar online aanbod. Door personalisatie via algoritmen kunnen adverteerders met grotere precisie klanten en doelgroepen benaderen. Gevolg is onder meer daling van Ster-inkomsten en bijgevolg daling van budgetten voor de publieke omroep.
Daar komt bij dat mediawetgeving beperkend werkt op de mogelijkheden voor omroepen om in te spelen op kansen in het online-domein, zoals via social media en apps. Ook de koepelorganisatie NPO beperkt de ontwikkeling van online media-aanbod van omroepen door de werking van zender- en netprofielen op de lineaire aanbodkanalen en de verplichting dat dit aanbod online exclusief via npo.nl moet worden gedistribueerd.
De Raad van Toezicht en de Directie hebben regelmatig gesproken over deze ontwikkelingen en de mogelijkheden voor AVROTROS om daarop in te spelen. Belangrijk is dat in de organisatie veel aandacht wordt besteed aan de versterking van de crossmedialiteit van het media-aanbod. Dat moet in zoveel mogelijk vormen en zoveel mogelijk platforms door het publiek kunnen worden gezien en beluisterd.
AVROTROS nam deel aan de ontwikkeling van beleidsvoorstellen in en voor de publieke omroep en maakte zich sterk voor de volgende uitgangspunten. In de toekomst moet media-aanbod worden gedreven door de crossmediale potentie (content first), niet door de posities op lineaire zenders en netten. Content zou vrij beschikbaar en deelbaar moeten zijn voor iedereen, ook via bijvoorbeeld social media. Ook de distributie zou vrij moeten zijn; content moet geplaatst kunnen worden waar het publiek kan worden bereikt. Elk gewenst platform zou daarvoor moeten kunnen worden ingezet. Heffingen zouden moeten worden opgelegd aan superplatforms, als compensatie voor dalende advertentie‑inkomsten van de publieke omroep. De koepelorganisatie NPO zou zich moeten beperken tot kerntaken: coördinatie en ondersteuning. Bovendien zou NPO de kosten van overhead in de publieke omroep kunnen beperken door deregulering, waarbij de eigen organisatie niet wordt uitgesloten.
Als gevolg van dalende Ster-inkomsten werd in de Mediabegroting 2019 een budgetkorting van 60 miljoen euro voorzien voor de publieke omroep. Door een motie in de Tweede Kamer is dit later eenmalig teruggebracht tot 20 miljoen euro, onder de voorwaarde dat de publieke omroep een plan zou ontwikkelen dat voorziet in structureel lagere inkomsten uit verkoop van reclamezendtijd. AVROTROS heeft een actieve rol gespeeld in de totstandkoming van een plan van aanpak van de omroepen.
In 2018 zijn verder de volgende onderwerpen aan de orde geweest:
– Goedkeuring van Jaarrekening 2017 en het Verslag 2017, na bespreking met de controlerend externe accountant (PwC) en voorbespreking in auditcommissie.
– Goedkeuring en begroting 2019 en beleidsplan 2019.
– Bespreking implementatie van de herziene Governancecode van de Commissie Integriteit Publieke Omroep en de nieuwe Beleidsregel Governance van het Commissariaat voor de Media.
– Bespreking naar aanleiding van een bijeenkomst van de Commissie Integriteit Publieke Omroep over governance in de publieke omroep.
– Presentaties over ontwikkelingen in de distributie, de komst van superplatforms, de reactie van de NPO en de strategische opties, de identiteit en de waarden waar AVROTROS voor staat.
– Doelstellingen van de Directie en de evaluatie achteraf.
– Ontwikkeling bij VondelCS.
– Risicoanalyse en -management.
– Bespreking procedure, werving en selectie drie nieuwe leden van de Raad van Toezicht per 1 januari 2020.
– Verdeling aandachtsgebieden binnen de Raad van Toezicht.
– Juridische procedures.
– Bespreking voortgang ontwikkeling Nationale Innovatieprijzen.
– Bespreking maatregelen ten behoeve van compliancy aan AVG (Algemene verordening persoonsgegevens), voorafgaand inwerkingtreding in juni 2018 (met name inzake panels).
– Bespreking voorstel statutenwijziging art 17-5i, en goedkeuring van een lijst programmaproductie-contracten voor de periode dat statutaire wijziging niet van toepassing was.
– Interne evaluatie Raad van Toezicht, op basis van evaluatiecriteria over de kernfuncties en randvoorwaarden: toezicht houden, adviseren, werkgeversrol richting Directie, informatievoorziening, vergadering, functie en taakverdeling, invulling van profielen.
– Bespreking uitkomsten van het Medewerker belevingsonderzoek 2017.
– Bespreking rapport van de Raad van Cultuur (Zicht op zo veel meer).
– Bespreking voordracht van H. Snijder als lid van de Raad van Toezicht, benoeming Verenigingsraad d.d. 22 april 2018.
– Bespreking over mogelijke toekomstige samenwerking.
– Bezoek live-uitzending Opium, vanaf Oerol, Terschelling.
– Bespreking effecten budgetverlaging ten gevolge van daling Ster-inkomsten op organisatie en media-aanbod.
– Bespreking ontwikkeling plan van aanpak (met andere omroepen) ten behoeve beleidsontwikkeling OCW naar aanleiding van daling Ster-inkomsten.
– Bespreking van voornemen van de Raad van Bestuur NPO om EenVandaag te verplaatsen naar NPO 2 (dat niet werd uitgevoerd).
– Overleg over de input AVROTROS naar de visitatiecommissie van NPO.
– Bespreking negatieve zienswijze van College van Omroepen inzake NPO Begroting 2019.
– Bespreking tussentijdse rapportage externe accountant PwC.
– Bespreking naar aanleiding van overleg met Ondernemingsraad.