Ook hier geldt dat ernaar wordt gestreefd om met genoemde titels aanwezig te zijn op de plekken waar het publiek zich bevindt. Hierdoor zijn crossmediale platforms ontstaan die met beide benen in de maatschappij staan, in nauwe betrokkenheid met het publiek worden samengesteld en doelgericht meerwaarde kunnen leveren aan een veilige en rechtvaardige samenleving. Zo maken social media als Facebook het mogelijk om rond een programma als Opsporing Verzocht heel gericht doelgroepen te benaderen op basis van bijvoorbeeld hun woonplaats, waardoor gerichte informatie los kan komen over onopgeloste misdaden in specifieke regio’s.
De impact die daarmee behaald wordt is groot, AVROTROS kijkt echter de breedte in om waar mogelijk bijdragen te leveren. Dat kan in de regio, maar indien nodig ook wereldwijd. Op initiatief van AVROTROS-platform Radar en dagblad Trouw, hebben meer dan 250 onderzoeksjournalisten uit 36 landen wereldwijd onderzoek gedaan naar medische implantaten. Deze zijn in 2018 gepresenteerd als de Implant Files. AVROTROS ziet waar er in verschillende doelgroepen behoefte aan is en acteert daarop. Eind 2018 werd aangekondigd dat Jort Kelder met diverse prominenten, beleidsmakers en ervaringsdeskundigen de taboes wat betreft ouderenzorg gaat bespreken om daar voor nu en in de toekomst sturing en duiding aan te kunnen geven. De Privacytest was juist gericht op jongeren, met als doel hen alert te maken op hoe (tech)bedrijven met privacygevoelige data omgaan. Het zijn slechts enkele voorbeelden van hoe AVROTROS als publieke omroep een verlengstuk wil zijn van de maatschappij, om vanuit die positie actief bij te dragen aan een veilige en rechtvaardige samenleving.